Viestintäkoulutus

Visuaalisen vaikuttamisen kolme tasoa

Julkaistu 10.01.2017
visuaalisuus-viestinnässä-ja-markkinoinnissa

Kohtaamme jatkuvasti valtavan määrän visuaalista vaikuttamista – tiedostimme sitä sitten tai emme. Visuaalisten vaikuttimien rooli viestinnässä ja markkinoinnissa on suurempi kuin moni meistä ymmärtääkään. Niiden avulla voidaan rikastuttaa tekstiä ja viestiä tehokkaasti pukemalla haluttu viesti helposti ymmärrettävään muotoon. Kuvien ja videoiden lisäksi mm. infograafit, ikonit, värit, fontit ja otsikointi ovat hyviä esimerkkejä visuaalisen vaikuttamisen keinoista.

Omassa työssäni näen visuaalisella vaikuttamisella olevan kolme tasoa.

1. Visuaalisuus tarinankerronnassa

magic open book of fantasy stories

Tarinat ja tarinnankerronta ovat olennainen osa ihmisyyttä ja kulttuurien kehitystä. Siksi niiden hyödyntäminen viestinnässä ja markkinoinnissa onkin niin helposti perusteltua. Visuaalinen tarinankerronta on erityisen tehokas keino välittää ajatuksia, ideoita, tunteita ja arvoja.

Tehokkuutta tarinankerrontaan tarvitaankin. Internet-aikakauden ihmiset nimittäin jaksavat keskittyä yhä huonommin. Microsoftin teettämän tutkimuksen mukaan keskittymiskykymme on nykyään heikompi kuin kultakalalla (!). Tutkimukseen osallistuneiden vapaaehtoisten keskimääräinen keskittymisaika yhteen asiaan oli kahdeksan sekuntia, sekunnin kultakalaa vähemmän.

Video ja infograafit ovat erinomaisia formaatteja kun halutaan sanoa hieman enemmän kompaktissa muodossa. Niiden avulla onnistutaan parhaimmillaan havainnollistamaan monimutkaisia asioita yksinkertaisesti ja tiivistämään haluttu sanoma.

Yritysten visuaalinen tarinankerronta liitetäänkin usein juuri videoihin ja infograafeihin. Yhtälailla myös kaikki yksittäiset kuvat ovat osa yrityksen tarinankerrontaa. Onkin syytä miettiä millaisia kuvia käyttää esimerkiksi rekrytointi-ilmoitusten yhteydessä. Niistä välittyvä fiilis liitetään väistämättä myös yrityksen brändiin – ainakin osittain.

2. Visuaalisuus sisällön tukena

Edellisessä esimerkissä kuvien, videoiden ja infograafien tarkoituksena oli ainakin osittain korvata tekstisisältöä. Visuaaliset vaikutuskeinot voidaan yhtälailla ottaa tekstin tueksi. Niiden rooli on tällöin ennen kaikkea rikastuttaa tekstisisältöä ja jäsentää sitä.

Tekstin kuvittaminen vahvistaa tekstin sanomaa ja selkeyttää sitä. Kuvitus myös jäsentää tekstiä, jolloin siitä tulee miellyttävämpi lukea. Kuvien lisäksi ikonit toimivat loistavana esimerkkinä siitä, kuinka yksinkertaisellakin visuaalisella elementillä voidaan parantaa tekstin ymmärrettävyyttä.

Väliotsikoiden, numeroinnin, fonttien ja värien avulla voidaan rytmittää ja jäsentää tekstiä, jolloin lukijan on helpompi silmäillä tekstiä läpi. Näin lukija pystyy kertaheitolla näkemään, mikä sisällössä on tärkeintä. Visuaalisten elementtien avulla lukijaa voidaan myös ylipäätään kannustaa investoimaan aikaansa tekstin lukemiseen.

3. Visuaalisuus hakukoneen ruokana

Visuaalisuus hakukoneen ruokana

Visuaalisten elementtien hyödyntäminen kannattaa myös hakukoneoptimoinnin kannalta. Google nimittäin arvottaa videot ja kuvat tekstisisältöä korkeammalle. Ne eivät kuitenkaan pärjää yksinään yhtä hyvin kuin silloin kun ne esiintyvät yhdessä tekstin kanssa ja rikastuttavat tekstisisältöä.

Samoin kuin tekstiä, myös kuvia ja videota pitää optimoida. Tärkeintä on valita laadukas kuva tai video, joka ihan aidosti tukee tekstin sisältöä. Normaalisti ihmiset nimittäin kiinnittävät ensin huomionsa kuviin ja siirtyvät vasta sitten tekstin pariin. Kuvan pitäisikin pystyä herättämään lukijan mielenkiinto. Kuvien ja videoiden hakukoneoptimointiin liittyy paljon muutakin, mutta se on kokonaan toisen kirjoituksen aihe.

Vaikka hakukoneoptimointi on tärkeää, on sisältöä tuotettaessa syytä pitää mielessä, että ihmisten pitää tulla ensimmäisenä ja hakukoneet vasta toisena. Loppujen lopuksi, juuri ihmiset kuluttavat ja jakavat tuottamaasi sisältöä, eivät hakukoneet.

Visuaalista vaikuttamista on kaikkialla ja sen keinot ovat moninaiset. Oli kyse sitten kuvista tai fonteista, niin visuaalisuuden roolia viestinnässä tai markkinoinnissa ei kannata vähätellä.

 

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa