Viestintäkoulutus
Koodi onnistuneen esityksen, esiintymisen ja vuorovaikutustaitojen aarrearkkuun
- Etusivu
- Blogi
- Viestintäkoulutus
- Koodi onnistuneen esityksen, esiintymisen ja vuorovaikutustaitojen aarrearkkuun
Jännitän esiintymistä. Oloni on epävarma, muistanko sanoa kaiken, entä jos unohdankin sanat ja ajatus katoaa? Miten kokoan itseni tai miten ylipäätään pystyn hallitsemaan näitä tunteita ja saan varmuutta esiintymiseeni ja osaan esiintyä vakuuttavasti? Mitkä ovat niitä keinoja, joilla saan esityksestäni napakan ja helposti ymmärrettävän sekä samalla mielenkiintoisen ja vuorovaikutuksellisen kokonaisuuden?
Näitä asioita kävimme läpi Viestinnän asiantuntijan koulutusohjelmassa, ja onneksi näihin kysymyksiin löytyy koodi, jonka avulla arkun kansi aukeaa onnistuneen esityksen, esiintymisen ja vuorovaikutustaitojen saloihin.
Motivaatio auttaa esitykseen valmistautumisessa
Esiintyminen ja hyvän esityksen tekeminen vaativat huolellisen valmistutumisen. Kaikki lähtee siitä, että motivoin itseni asiaan. Kun kerään tietoa esiteltävästä asiasta, motivaationi kasvaa ja esiintymiskynnyskin madaltuu huomattavasti.
Tunnen yleisöni
Yleisön tunteminen on tärkeää. Ennen kuin aloitan esitykseni valmistamisen, otan selvää tulevasta yleisöstäni. Selvitän yleisön koon, minkälaiset tarpeet heillä on, kuinka paljon he tietävät jo aiheesta ja mitkä ovat ne asiat, joista he haluavat tulla kuulemaan lisää. Ennakkokysely on hyvä työkalu tähän ja silloin saan mahdollisimman hyvin kartoitettua, mitä yleisöni haluaa kuulla, mitkä ovat odotukset ja samalla pystyn itsekin valmistautumaan mahdollisiin lisäkysymyksiin ja esityksen aikana eteeni tuleviin muuttuviin tilanteisiin ja juonenkäänteisiin.
Herätän yleisön mielenkiinnon
Kuulijan kiinnostus on hyvä saada heräämään heti, joten alkuun on hyvä sisällyttää jokin kysymys, joka saa yleisön miettimään ja osaksi esitystäni. Myös asioiden havainnollistaminen ja esimerkkien sisällyttäminen esitykseeni on hyvä keino mielenkiinnon ylläpitämiseksi, samoin kuin pitkin esityksen kulkua yleisön kanssa keskustelu. Kun sisältö lähtee yleisöstä, tulee esityksestäni väistämättäkin vuorovaikutteinen. Lisäksi pyrin pitämään esitykseni rakenteen mahdollisimman selkeänä ja välttämään tylsiä ”kalvosulkeisia”.
Harjoittelen ilmein, elein ja sanoin
Luonteva esiintyminen syntyy harjoituksen tuloksena. Jokainen jännittää esiintymistä ja pieni jännitys on hyväksi, sillä se tuo vireyttä. Harjoittelu puolestaan opettaa hallitsemaan epämiellyttäviä tunteita, antaa varmuutta ja rentoutta esitykseeni.
Sanaton viestintä eli eleet, ilmeet ja luonteva liikkuminen estradilla ovat hyvä keino tuoda esitykseeni elävyyttä, ja kun sanaton viestintä on hanskassa, on kuulijan helppo ja miellyttävä seurata ja kuunnella esitystäni.
Kun esitys on paketissa, tulee valmistutumiseni tärkein osuus, HARJOITTELU – harjoittelen peilin edessä – ja ÄÄNEEN! Harjoittelen ilmeitä, eleitä, liikkumista, äänenkäyttöä ja puherytmiä, sillä puheeseen on hyvä sisällyttää myös luontevia taukoja.
Tila ja tekniset välineet
Tilan koko ja tekniset välineet vaikuttavat myös esitykseni suunnitteluun. Tutustun tilaan ja välineistöön etukäteen ja varsinkin ennen esityksen alkua käyn vielä läpi tekniikan. Tämä saattaa usein olla kaikkein pelottavin osuus esityksessä, joten laitteiden toimivuuden ja omien käyttötaitojen kertaaminen antavat lisävarmuutta tulevaan esitykseeni.
Koodini on tämä
1. Oman motivaation herätteleminen – Innostuminen
2. Hyvä valmistutuminen, yleisön tarpeiden selvittäminen – Kuunteleminen
3. Selkeän esityksen rakentaminen, esimerkit huomioiden – Mielenkiinnon ylläpitäminen
4. Tilan ja tekniikan mahdollisuudet – Varmuus
5. Harjoittelu, harjoittelu ja harjoittelu! – Itseluottamus
6. Yleisön mukaan ottaminen esitykseen; kysy, kuuntele ja vastaa – Vuorovaikutuksellisuus
Kaikkien näiden osa-alueiden huomioon ottaminen takaa sen, että esitykseni tulee onnistumaan aivan varmasti.
Sitä paitsi olen ihminen, en robotti – jos mokaan jotakin, niin mitä sitten? Minut on kuitenkin kutsuttu esiintymään kyseiseen tilaisuuteen, joten minun on uskottava siihen, että kuulijat ovat tulleet kuunteleman esitystäni, oppimaan uutta ja saamaan uusia oivalluksia, eivät katsomaan miten minä voisin epäonnistua.
Seuraavan kerran kun minua pyydetään esiintymään, en voivottele enää, että ”Voi ei, miten minä tähän jamaan taas jouduin?”, vaan ajattelenkin, että ”Ihanaa, minua tarvitaan, olen tärkeä!”
Kirjoittaja: Anne Ikäläinen
Kirjoittaja Anne Ikäläinen on viestintäasiantuntija Helsingin yliopistollisessa sairaalassa. Hän toimii HUS Viestinnässä sairaanhoito- ja potilasviestinnän tiimissä ja Hyvinkään sairaanhoitoalueen viestintäpartnerina. Hän osallistui Inforin Viestinnän asiantuntijan koulutusohjelmaan keväällä 2021.