Aloitus: 23.8.2023
Paikka: Helsinki
Viestintästrategia – Miten se tehdään? [Lataa pohja]

Onko haasteenasi viestintästrategian laatiminen tai päivittäminen? Nappaa tästä professori Elisa Juholinin ja Inforin vinkit viestintästrategian tekoon.
Viestintästrategia vai -suunnitelma
Viestintästrategia on organisaation yhteinen näkemys siitä, millaista vaikuttavuutta viestinnällä haetaan. Se sisältää viestinnän tavoitteet (miksi) ja keskeiset suuntaviivat (miten). Viestintästrategia ei kuitenkaan mene konkreettisten toimenpiteiden yksityiskohtiin (mitä). Ne sisällytetään yleensä viestintäsuunnitelmiin.
Seitsemän steppiä strategian tekoon
Miten viestintästrategia tai viestinnän strateginen linjaus tehdään? Professori Elisa Juholin ehdottaa Communicare! Viestinnän tekijän käsikirjassa (Infor, 2017) seitsemää steppiä. Hieman mukaillen ne ovat seuraavat:
1. Analysoi nykytila. Toimiiko nykyinen strategia?
2. Keskusteluta: selvitä tavoitteet ja haasteet strategiakaudelle.
Osallista ihmisiä suunnitteluun esimerkiksi työpajassa ja sisäisillä verkkofoorumeilla. Viestintä kuuluu strategiseen johtamiseen, ja siksi myös johdon mukanaolo tavoitteiden määrittelyssä on välttämätöntä.
3. Vedä yhteen: luonnostele strategia ja prosessin eteneminen.
Voit käyttää strategian laatimisessa apuna Communicaressa julkaistua Viestinnän strategisen suunnitelman runkoehdotusta, jonka voit ladata käyttöösi alta.
4. Keskusteluta ja testaa. Tee korjauksia palautteiden perusteella.
5. Vahvistuta strategia johtoryhmässä. Jaa ja viesti strategia organisaatiossasi.
6. Tee käytännön suunnitelmat ja projektien suunnitelmat.
Kun strategia on valmis, varsinainen työ vasta alkaa. Kiinnitä strategia arkisiin viestintäprojekteihin ja tilanteisiin. Enemmän kuin suositeltavaa on jalostaa strategia käytännön suunnitelmiksi ja teoiksi eri puolilla organisaatiota.
7. Toteuta. Arvioi tulokset ja viesti niistä.
Professori Elisa Juholin on luonut viestintästrategian runkoehdotuksen, joka antaa sinulle vinkkejä strategian luomiseen.
Hanki lisäoppia ja henkilökohtausta sparrausta viestintästrategian tekoon osallistumalla arvostettuun Inforin VPK – Viestintäpäällikön koulutusohjelmaan »