Viestintäkoulutus

Viestintästrategia – Miten se tehdään? Lataa Inforin viestintästrategian laatijan pikaopas

Julkaistu 24.04.2023
Viestintästrategian pikaopa

Onko haasteenasi viestintästrategian laatiminen tai päivittäminen? Nappaa Inforin pikaoppaasta professori Elisa Juholinin ja Inforin vinkit viestintästrategian tekoon.

Mitä viestintästrategiaan tulisi sisällyttää ja mitä ei? Olemme poimineet Inforin Viestintästrategian laatijan pikaoppaaseen sisältörunkoa ja ajatuksia, jotka auttavat sinua viestintästrategian laatimisessa.

Viestintästrategian laatimiseen ei ole yhtä ainoaa lähestymistapaa. Pikaopas esittele sinulle kolme erilaista lähestymistapaa viestintästrategiaan:

  1. klassisen
  2. laajennetun
  3. ketterän

Opit ovat peräisin Elisa Juholinin kirjoittamasta Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun -tietokirjasta, josta löydät lisää malleja ja neuvoja viestintästrategioiden ja -suunnitelmien laatimiseen.

Seitsemän steppiä strategian tekoon

Miten viestintästrategia tai viestinnän strateginen linjaus tehdään? Professori Elisa Juholin ehdottaa Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun -teoksessa,(Infor, 2022) seitsemää steppiä. Hieman mukaillen ne ovat seuraavat:

1. Analysoi nykyinen strategia. Toimiiko? Mitä muutosvaatimuksia?

2. Keskusteluta tai selvitä tavoitteet ja haasteet strategiakaudelle. Tai kirkasta viestinnän visio ja päämäärät.

Osallista ihmisiä suunnitteluun esimerkiksi työpajoissa ja sisäisillä verkkofoorumeilla. Viestintä kuuluu strategiseen johtamiseen. Siksi myös johdon mukanaolo tavoitteiden määrittelyssä on välttämätöntä.

3. Vedä yhteen: luonnostele strategia/eteneminen.

Voit käyttää strategian laatimisessa apuna Inforin pikaopasta, jonka pääset lataamaan tältä sivulta. Lisäoppia aiheeseen löydät teoksesta Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun.

4. Keskusteluta ja testaa. Tee korjauksia palautteiden perusteella.

Muista, että viestintästrategian laadinta ja toteutus ovat viestintää itsessään.

5. Vahvistuta strategia johtoryhmässä. Jaa ja viesti strategia organisaatiossasi.

6. Tee käytännön suunnitelmat ja määrittele prioriteetit.

Kun strategia on valmis, varsinainen työ vasta alkaa. Kiinnitä strategia arkisiin viestintäprojekteihin ja tilanteisiin. Esihenkilöille ja asiantuntijoille kannattaa korostaa, miten suunnitelmallinen viestintä hyödyttää heitä itseään ja miten he voivat onnistua paremmin omassa työssään noudattamalla linjauksia.

Huomioi mahdolliset muutokset ja valmistaudu yllättäviin tilanteisiin.

7. Toteuta ja viesti tuloksista.

Hanki lisäoppia ja henkilökohtausta sparrausta viestintästrategian tekoon osallistumalla arvostettuun Inforin VPK  – Viestintäpäällikön koulutusohjelmaan »

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa