search login
Vaikuttava viestintä

Hyvä paha angsti

Viime syksynä osallistuin poikkeukselliseen ihmiskokeeseen. Työnantajani sysäsi minut pois toimistosta ja käski turuille ja toreille seuraamaan mitä muussa finanssimaailmassa tapahtuu. Kyse on varsin poikkeuksellisesta kokeesta, jossa ensimetreillä tuli voittajafiilis. Sitten tuli angsti. Sen jälkeen suutuin ja sitten aloin oppimaan – lopulta muutuin.

Hyvä paha angsti – Rohkeasti kokeilemaan uutta | Elonmerkki | Infor

Mitä opin?

Uudessa maailmassa ei ole tilaa aikavarkaille

Myyjä myy: ”Tässä tämä meidän tuotepaletti nyt on – mitä saisi olla?” Näin ei tule jatkossa olemaan.

Tililleni tulevat rahavirrat koostuvat karkeasti jaoteltuna palkasta, pakollisista menoista ja vapaaehtoisista arjen törsäilyistä. Sen sijaan että itse käytän aikaani sen miettimiseen minne euroni menevät, tekoäly voi tehdä sen puolestani. Se kertoo, miten paljon minulla on varaa säästää ja minne minun kannattaa sijoittaa, jotta minulle merkitykselliset arvot toteutuvat.

Jatkossa sijoitustuotteen sijaan puhutaan digitaalisesta sijoituspalvelusta eli henkilökohtaisesta talousjohtajasta, pankkiirista ja uutiskanavasta. Kaikki samassa. Kokonaispalvelu voittaa pelkät tuotepaketit 6-0. Miksi? Kaikki haluavat säästää aikaa. Aikavarkaille ei ole hommia tulevaisuudessa, sillä oma aika on kaikkein arvokkainta.

Eko-, ei ego-, systeemi

Ensin markkinoilla alkoi olla startup-pöhinää, samalla kuvioihin tuli vähän fintechiä. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että pelikentän kankeimmat pelurit, ne isot, muuttuvat. Samaan aikaan nähdään liikettä siihen suuntaan, että yhteistyötä uuden ja perinteisen välillä alkaa muodostua. Finanssimaailma luo hitaasti omaa ekosysteemiään. Sen on pakko, koska maailmalla pienten ja ketterien toimijoiden lisäksi muutama mammuttialusta saattaa muuttaa pelikenttää lopullisesti.

SameSame

Mietitkö sinä tänään töihin tullessasi, että voisitko tehdä jotain toisin? Löytyisikö ongelmaan erilainen tulokulman? Pitäisikö sisäisissä palavereissa tähdätä vain sellaisiin päätöksiin, jotka tuovat lisäarvoa asiakkaalle? Tai mitä uutta lähtisimme rohkeasti kokeilemaan vanhan ja tutun sijaan.

Kun rutiinirumbasta hyppää hetkeksi pois tuntuu siltä, että ympärillä näkee valtavasti tehottomuutta ja samesame –juttuja. Asiat eivät muutu, jos et aktiivisesti mieti muutosta! Eikä pidä olettaa, että muutos lähtee esimiehestä. Koska sieltä se lähtee useimmiten aivan viimeiseksi.

 

Vuoteni pois toimistolta lähenee loppuaan ja paluu vanhaan tuntuu toisaalta ahdistavalta ja toisaalta ihan parhaalta. Ahdistaa, koska pelkään että rutiinit vievät taas mennessään. Hyvän adrenaliinipiikin saan toisaalta siitä, että minulla on mahdollisuus jakaa kaikki se, mitä boksin ulkopuolelta haalin mukaani.

Elonmerkki - viestintä ammattilaisten ykköstapaaminen | Infor

Riikka Rajaviita

Luova johtaja Taaleri Varainhoito
Pysy ajantasalla
Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla Management Institute of Finland MIF Oy:n uutiskirjeen kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista seminaareista ja mielenkiintoisia blogikirjoituksia. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 1–2 kertaa kuussa – sen tilaus on maksutonta, ja voit perua sen koska tahansa kirjeen lopussa olevasta linkistä.

Tilaa uutiskirje