Viestintäkoulutus
Kolme pointtia työyhteisöviestinnästä
- Etusivu
- Blogi
- Viestintäkoulutus
- Kolme pointtia työyhteisöviestinnästä
Seurasin illasta yöhön Yhdysvaltain presidentin virkaanastujaisten ohjelmavirtaa suomalaisilla ja kansainvälisillä kanavilla. Presidentti Joe Bidenin yhtenäisyyteen vetoava puhe ja ympärillä leijuva toivon ilmapiiri tekivät minuun suuren vaikutuksen. Ajatukseni siirtyivät mikrotasolle eli työyhteisöihin. Löysin näille kolme yhtymäkohtaa, jotka voivat auttaa eheyteen, yhteisöllisyyteen ja mahdollisuuksiin saada yhdessä aikaan hyvää.
1
Kansalaisten kyky toimia yhdessä ja demokratiaa kunnioittaen luovat puitteet uskottavuudelle ja vaikuttavuudelle myös maailmalla. Niin toimii työyhteisöviestintäkin. Ihmisten kuulumisen ja hyväksytyksi tulemisen kokemus tuottaa hyvinvointia ja halua toimia oman työyhteisön puolesta. Tämä välittyy ympäristöön ja yhteiskuntaan, vahvistaen hyvän kierrettä.
2
Vaikuttaminen yhteiskunnan päätöksentekoon on demokratian kivijalka, mistä saamme nauttia läntisissä demokratioissa. Sama toimii työyhteisössä. Vaikuttaminen omaan työhön ja työyhteisöön vahvistaa työn merkityksellisyyden kokemusta. Se on tutkimusten mukaan yksi tärkeimmistä työhyvinvoinnin ja tuloksellisuuden edellytyksistä.
3
Sananvapaus, oikeus tulla kuulluksi ja tiedon vapaa vaihdanta kuuluvat demokratiaan. Sama pätee työyhteisöön. Tietoa tarvitaan työn tekemiseen ja kehittämiseen, kokonaisuuksien ymmärtämiseen ja edelleen tiedon jakamiseen. Tiedolle on sekä yhteiskunnassa että työyhteisössä kaksi keskeistä kriteeriä: totuus ja läpinäkyvyys.
Siinä ne ovat: työyhteisöviestinnän kolme kulmakiveä: yhteisöllisyys (kulttuuri), vaikuttaminen dialogin hengessä ja relevantin tiedon saatavuus ja vaihdanta. Ne ovat melkein kuin usko, toivo ja rakkaus.
Kirjoittaja: Elisa Juholin
Professori, valtiotieteiden tohtori Elisa Juholin on Helsingin yliopiston ja Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun viestinnän dosentti. Hän on toiminut pitkään yhteisöviestinnän akateemisissa tehtävissä, luennoi erilaisille yleisöille sekä valmentaa organisaatioiden johtoa ja asiantuntijoita. Hänen erikoisalueitaan ovat työyhteisöviestintä, strateginen viestintä ja johtajuusviestintä sekä viestinnän mittaaminen ja arviointi. Hänen uusin teoksensa Communicare! Viestinnän tekijän käsikirja ilmestyi syksyllä 2017.
Elisa Juholin kouluttaa strategista viestintää ja viestinnän mittaamista Inforin Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa ja työyhteisöviestintää Viestinnän asiantuntijan koulutusohjelmassa.