Viestintäkoulutus

Kuinka teet hyvän vuosikertomuksen? [Lataa ohje]

Viestintäkoulutus vuosikertomus

Vuosikertomus on nimensä mukaan kertomus siitä, mitä yhtiössä tapahtui kertomusvuonna sekä yhä useammin myös kuvaus siitä, mitä seuraavalta vuodelta odotetaan. Vuosikertomus tehdään analyytikoille, asiakkaille, henkilöstölle, osakkeenomistajille, sijoittajille ja muille sidosryhmille, jotka tarvitsevat tietoa yhtiön tilasta tai ovat yhtiöstä muuten kiinnostuneita.

Vuosikertomuksen suunnittelussa on tärkeää kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:

  • Toimintakertomuksessa on oltava kattava kuvaus siitä, mitä yhtiössä tapahtui vuoden kuluessa: siinä kerrotaan merkitykselliset, sekä myönteiset että kielteiset asiat.
  • Kertomuksesta pitää käydä selvästi ilmi yhtiön hallituksen näkemys siitä, missä ollaan nyt ja mihin ollaan menossa.
  • Toimialat, teollisuudenalat tai tulosyksiköt ja niiden tulokset käsitellään omina kokonaisuuksinaan.
  • Yrityksen tai sen toimialan erityispiirteet pitää tuoda esiin, jos se on tarpeellista lukijalle, joka ei tunne yritystä.
  • Pörssiyhtiön vuosikertomuksen pitää olla sijoittajalle selkeä ja tiivis tietopaketti, jonka perusteella hän pystyy arvioimaan yhtiötä.

Lisää aiheesta maksuttomassa Vuosikertomuksen suunnittelijan ohjeessa.

Muita liittyviä sisältöjämme

Blogi

Webinaarit

Ajankohtaista

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa

Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista webinaareista ja oppaista sekä mielenkiintoisista blogikirjoituksista. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 2–4 kertaa kuussa.