Vaikuttava viestintä

Miten helppo sivuasi on käyttää ruuhkabussissa?

Kokeile joskus huviksesi klikkailla jotakin verkkosivua ilman hiirtä. Siis enterillä, nuolinäppäimillä, välilyönneillä ja tabulaattorilla. Onnistuuko? Pääsetkö lukemaan yhteystietoja, aktivoituvatko painikkeet ja linkit? Pitäisikö sivun edes toimia ilman hiirtä?

Klikkailu paljastaa nopeasti, miten helppo sivua on käyttää. Yksinkertaiseen testiin on hyvä syy, joka liittyy meihin ihmisiin.

Yhä suurempi osa tiedosta on verkossa. Sielläkin tiedon pitää olla ihmisten saatavissa, saavutettavissa. Siksi on merkitystä sillä, miten sivut on tehty. Inforin Digitaalisen viestinnän koulutusohjelman pro bono -osallistujana kokeilin, miten kulku Ensi- ja turvakotien liitto ry:n sivuilla sujuu. Tulos oli meidän kannaltamme ihan hyvä. Parannettavaa toki löytyy, mutta perusta on kunnossa.

Sosiologi ja saavutettavuusguru Sebastian Greger kertoi kurssilla, että saavutettavuuden testailu on, yllättävää kyllä, tilaisuus DIY-tekijöille. Edullista testausta on mahdollista tehdä itse. Tavaksi otettu säännöllinen testaus ja vähittäiset korjaukset sen pohjalta voivat olla paljon parempi ratkaisu kuin harvakseltaan tehtävät perusteelliset rupeamat.

Toki saavutettavuuteen liittyy paljon suunnittelua ja vaivannäköä. Silti, jos muutama ihminen tekee pienimuotoisen testin esimerkiksi kuukausittain, näppituntuma sivuun säilyy. Korjailuakin on helpompaa tehdä vähitellen. Yksi edullinen ja heti käsillä oleva testi on juuri käydä sivu läpi näppäimistöllä. Robert Jolly perustelee syitä testailuun näin. Asiaa selventää suorastaan virkistävästi https://userinyerface.com. En paljasta enempää, mutta suosittelen.

Moni käyttää verkkosivuja puhelimella toisella kädellä näpytellen jossain liikkeellä ollessaan. Verkosta tietoa etsivät myös flunssaiset ja vähän nukkuneet, ne joilla on ongelmia keskittymisen kanssa, vauvan toiselle vanhemmalle viestittävät tuoreet äidit ja ensimmäisen älypuhelimensa vastahakoisesti hankkineet, joitakin ryhmiä mainitakseni. Puhumattakaan ihmisistä, joilla on hankaluuksia vaikka huonontuneen näön vuoksi. Ei ole järkeä pudottaa heitä matkasta sillä, että sivua on vaikea käyttää.

Nettisivujen näkymä on hetken koko totuus organisaatiostasi. Siitä rakentuu mielikuva toiminnasta.

Essi Lehtinen

Essi Lehtinen

Kirjoittaja Essi Lehtinen työskentelee Ensi- ja turvakotien liitossa viestinnän asiantuntijana ja osallistui syksyllä 2019 Inforin järjestämään Digitaalisen viestinnän koulutusohjelmaan, jossa käsiteltiin mm. verkkosivujen ja -palvelujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta.

Pysy ajantasalla
Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla Management Institute of Finland MIF Oy:n uutiskirjeen kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista seminaareista ja oppaista sekä mielenkiintoisista blogikirjoituksista. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 1–2 kertaa kuussa – sen tilaus on maksutonta, ja voit perua sen koska tahansa kirjeen lopussa olevasta linkistä.

Tilaa uutiskirje