Viestintäkoulutus
Partnerisuhteet ovat eriarvoisia

- Etusivu
- Viestintäkoulutus
- Partnerisuhteet ovat eriarvoisia
Oikean fokuksen löytämiseksi kokenut hankintavastaava määrittelee yrityksen tuote- ja palveluhankinnat kategorioihin ja lähestyy kutakin suhdetta tarkoituksenmukaisimmalla tavalla.
Kraljicin portfoliomalli
Hankinnoissa yleisesti käytössä olevan Peter Kraljicin kehittämässä kategorisointimallissa hankittavat tuotteet ja palvelut ryhmitellään neljään eri pääryhmään. Mallissa hankintoja tarkastellaan toisaalta niiden tulosvaikutuksen mukaan ja toisaalta toimittajamarkkinoiden monimutkaisuuden mukaan.
Tulosvaikutuksella tarkoitetaan esimerkiksi hankintavolyymeja tai hankintojen arvoa. Toimittajamarkkinoiden monimutkaisuutta voidaan kuvata toimittajamarkkinoiden hallinnan vaikeudella ja siihen liittyvillä riskeillä.
Portfoliomallin neljälle ryhmälle määritellään kullekin omat lähestymistapansa. Huomioitava on, että yritys itse määrittelee sen, mihin ryhmään eri hankinnat kuuluvat.
- Rutiinituotteet
Pieni riski. Vähäinen tulosvaikutus.
Toimintatapa: Hankintojen automatisointi - Massatuotteet
Pieni riski. Suuri tulosvaikutus.
Toimintatapa: Osoita voimaa. Agressiivinen hankinta. - Pullonkaulatuotteet
Suuri riski, pieni tulosvaikutus.
Toimintatapa: Saatavuuden varmistaminen. Vaihtoehtojen etsintä - Strategiset tuotteet
Suuri riski, suuri tulosvaikutus.
Toimintatapa: Strateginen yhteistyö.
Kraljicin portfoliomatriisi on varsin monikäyttöinen strategisen hankintatoimen työkalu. Se ei ole ainoastaan ostonimikkeiden luokitteluväline, vaan sen avulla voidaan myös selkeästi kehittää hankintastrategioita.
Näkökulman vaihto
Näkökulman vaihto ostajasta toimittajan rooliin avaa erilaisen maailman. Myyjäpuoli tarkastelee jokaista kauppaa ja partnerisuhdetta omien intressiensä läpi. Luonnollisesti myös myyjäpuolella kaikki asiakkaat ja suhteet eivät ole yhtä tärkeitä.
Tyypillisiä myyjää kiinnostavia tarkastelukohteita ovat esimerkiksi oma kilpailuasema suhteessa kilpailijoihin ja asiakkuuden merkitys liiketoiminnalle. Kun myyjäpuoli näkee kilpailuasetelmansa suotuisana ja ostajan merkittävänä kumppanina, hankkija voi odottaa parasta mahdollista suhdetta. Hankkija tietenkin yrittää kääntää valtasuhteen edukseen pitämällä silmillä korvaavia vaihtoehtoja.
Maailmojen kohtaaminen
Haastavat tilanteet syntyvät, kun osapuolten intressit eivät kohtaa. Hankkija saattaa esimerkiksi hakea suhteelta strategista partneruutta, mutta myyjä näkee suhteen itselleen kannattamattomana.
Voimme myös käyttää aivan liian paljon energiaa rutiinituotteiden hankintaan, kun meidän pitäisi ennemminkin virtaviivaistaa kyseisen kategorian hankintaprosessi. Tai joudumme vaikeuksiin, kun emme ole ajoissa tunnistaneet hankintamarkkinoiden pullonkauloja tuotannollemme.
Hankintamarkkinointi
Etenkin strategisesti tärkeissä kategorioissa hankkijan on pystyttävä myymään yritystään hyvänä partnerina. Hankinnan päätehtävä on löytää hankintamarkkinoilta optimaalisia ratkaisuja yrityksen myynnin ja menestyksen varmistamiseksi. Tämän vuoksi kannattaa lähestyä suhdetta vastapuolen näkökulmasta. Hankintatointa voikin näin ollen kutsua myös hankintamarkkinoinniksi.