Viestintäkoulutus

Visuaalista verkostoa luomaan

Julkaistu 18.10.2016
Miten luoda visuaalinen verkosto

Snäppäätkö, skooppaatko, instaatko vai pysytkö Facebookissa LIVE-videon innostamana?

Koko maailma kulkee mukanamme, mobiilisovellukset – kuvat ja videot ovat somen uusi musta. Kiinnostavimmat some-kanavat tarjoavat visuaalista sisältöä, liikkuvaa kuvaa, livelähetystä ihmisten kuvaamana, kännyköillään, suorana sieltä missä tapahtuu. Karismaattisia ja taitavia nuoria tarinankertojia. Julkkiksia ja taviksia. Oman elämänsä sankareita. Mukana organisaatioiden ihmisiä, edelläkävijöitä – niitä joille kameran edessä puhuminen ei tuota tuskaa.

Kun koko maailma kulkee mukana, kädessä, taskussa tai laukussa. Snapchat ja Periscope vapauttavat käyttäjät myös ahdistavasta “kerran nettiin laitettu – pysyy siellä ikuisesti” pelosta. Snäpit ja Periscope-lähetykset häviävät 24 tunnin sisällä latauksesta. Toki snäpit säilyvät jos vastaanottaja nappaa ne talteen kuvakaappauksena.

Miksi visuaalisuus ja reaaliaikaisuus kiinnostavat?

live som eroja marja nousiainen

Sosiaalinen media on jatkuvaa muutosta ja nuorten perässä vanhemmat käyttäjät siirtyvät yhä uusiin palveluihin. Facebookin rinnalle todellakin kaivataan jotain ihan muuta. Instagram on kasvattanut suosiotaan niin nuorten kuin vanhempienkin parissa. Kurion ja MTV:n keväällä julkaiseman tiedon mukaan 29,5 % suomalaisista käyttää Instagramia. Väittäisin, että Instagram on aurannut tietä muille mobiilisovelluksille, Snapchatille, Periscopelle ja Facebook LIVElle. Suunta on kohti henkilökohtaisempaa, reaaliaikaisempaa ja oman persoonan kautta tapahtuvaa viestintää. Kaiken tämän mahdollistaa mobiilikäytön hurja kasvu. Kamera, netti ja eri palvelut ovat aina ja kaikkialla ihmisten mukana yhdessä paketissa: kännykässä.

Esimerkiksi Instagramissa myös yritykset ovat löytäneet positiivisen paikan tavoitella uusia asiakkaita, eikä vähiten siksi, että Instagramissa voi mainostaa ja siten ohjata käyttäjiä pois Instagramista, esimerkiksi omaan verkkokauppaan, blogiin tai nettisivuille. Koska Facebook omistaa Instagramin, tilit näiden kahden välillä voi integroida toisiinsa ja esimerkiksi Instagram-mainokset tehdään Facebookin puolella.

Facebook LIVE tappaa Periscopen?

livelhetys palvelut marja nousiainen

Ja kuin vastavetona Snapchatille ja Periscopelle, Facebook esitteli Facebook LIVEn, reaaliaikaisen videon, jota voi nyt lähettää suoraan puhelimestaan joko omalta yksityisprofiililtaan tai ylläpitämältään Facebook-sivulta. Facebook LIVEn ehdoton etu on se, että yleisöt ovat siellä jo valmiina.

Seuraavassa blogikirjoituksessani Snäpätä, skoopata vai instata? esittelen Snapchatin, Periscopen ja Facebook LIVEn perusteita. Lopussa pieni info Instagramista. Toivottavasti innostut kokeilemaan, sillä tässä pätee somen vanha totuus: jokaisen on itse opeteltava.

 

Muita liittyviä sisältöjämme

Blogi

Webinaarit

Ajankohtaista

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa

Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista webinaareista ja oppaista sekä mielenkiintoisista blogikirjoituksista. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 2–4 kertaa kuussa.