Viestintäkoulutus

Datalla osuvampaa viestintää

Julkaistu 07.03.2023
Viestintäkoulutus

Data on muuttanut markkinointia ja viestintää viimeisen vuosikymmenen aikana. Ja sen taustalla olevat tekniikat, trendit ja määräykset kehittyvät ja edistyvät jatkuvasti. Datasta ja algoritmeista on tulossa yhä merkittävämpiä muutostekijöitä yrityksille, jotka ovat yhteydessä asiakkaisiinsa digitaalisissa kanavissa.

Mikä on hyödyllistä dataa? Data tarjoaa parhaimmillaan tietoa sen käyttäjälle ja tulkitsijalle. Dataa voidaan kerätä kaikesta, mutta sen hyödyntäminen ei välttämättä ole tarkoituksenmukaista tai edes mahdollistakaan.

Mihin haluat vastauksen datasta?

Relevantti data auttaa brändejä ymmärtämään, ketkä ovat heidän asiakkaitansa, mikä heitä motivoi, miten he käyttäytyvät sekä mikä sisältö tarjoaa vastauksia heidän kysymyksiinsä. Datan hyödyntämisen tavoitteena on ymmärtää käytettyä alustaa ja sen käyttäjiä entistä paremmin. Tiedonjyväset tällaisiin vastauksiin voivat rakentua käynneistä, interaktioista, sitoutumisesta tai monesta muustakin käyttäjän kokemasta asiasta.

Keräämällä dataa ja ymmärtämällä datan kertomia tiedonjyväsiä voidaan saada entistä parempi käsitys siitä, mitä heidän kohderyhmänsä haluaisivat ja mihin suuntaan heidän käyttäytyminen on muuntautumassa. Näin datasta saatu informaatio antaa digitaalisen viestinnän ammattilaiselle siis konkreettisia vinkkejä siitä, miten käyttökokemus, visuaalisuus, viestintä ja kaikki muutkin sen ympärillä tulisi rakentaa juuri tälle nykyhetken kohderyhmälle nykyisten käyttötottumuksien perusteella.

Algoritmit asettavat pelisäännöt viestinnälle

Omien palveluiden datan lisäksi digitaalista viestintää ohjaa eri alustojen omat algoritminsa ja sitä kautta se, miten ihmiset oppivat näitä alustoja käyttämään. Sosiaalisen median tai hakukoneiden algoritmit mukauttavat vahvasti käyttökokemustaan keräämänsä datan avulla. Algoritmien tarkoituksena on lajitella valtava määrä sisältöä siten, että se todennäköisimmin sitouttaa tai tarjoaa käyttäjän etsimän informaation.

Tärkeimpien algoritmien käyttämien datan ja siitä saatujen signaalien ymmärtäminen antaa parempaa ymmärrystä toimivien sisältöjen lisäksi siihen, mihin suuntaan sisällön kuluttaminen on näissä kanavissa muuttumassa.

Datan hyödyntäminen helpottuu päivä päivältä

On kuitenkin eri asia liputtaa dataohjautuvan päätöksenteon puolesta, kuin tehdä datasta osa sisällöntuotannon tai markkinoinnin työnkulkua. Rajallinen ymmärrys datasta tai rajoitettu pääsy tietoihin voivat olla hidasteita sen hyödyntämiselle.

Teknologian kehitys kuitenkin purkaa datan hyödyntämisen edessä olleita esteitä. Jo nyt erilaiset työkalut tarjoavatkin algoritmiensa avulla ennustavaa analytiikkaa, jolloin datan kahlaaminen ja sen kanssa tappelu jää entistäkin vähemmälle. Tärkein tekijä datan hyödyntämiselle kuitenkin on se, että tietää itselle tärkeän datan ja sen, mitä vastauksia siitä haluaa saada. Edes ennustava analytiikka ei osaa lukea ajatuksia, ainakaan vielä.

Yhteenvetona voidaan todeta, että datan ja algoritmien ymmärtämisestä on tulossa yhä tärkeämpiä taitoja viestijän työkalupakkiin.

 


Jani Rikkola

Kirjoittaja on Jani Rikkola, joka toimii Tieturin markkinointipäällikkönä. Jani osallistui Inforin Digitaalisen viestinnän koulutusohjelmaan.

Muita liittyviä sisältöjämme

Blogi

Webinaarit

Ajankohtaista

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa

Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista webinaareista ja oppaista sekä mielenkiintoisista blogikirjoituksista. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 2–4 kertaa kuussa.