search login
Menestyksekäs kansainvälistyminen

Operatiiviset riskit Kiinassa

Kiina yllättää usein – asiat eivät välttämättä ole niin kauniisti paketissa kuin ensin näyttää.

Huomioi siis myös operatiiviset riskit osana Kiinan viennin ja tuonnin käytäntöjä.

Monimuotoinen Kiina_Operatiiviset riskit Kiinassa Fintra-blogi

Teollisoikeudet vie voiton

Kiinan markkinoille panostava yritys kohtaa liian monta kertaa – vielä nykyisinkin – tuotteidensa kopiointia tai joutuu vaikeuksiin oman myyntinsä osalta. Ongelmia voi välttää suojaamalla etukäteen tavaramerkkinsä ja rekisteröimällä mallisuojan ja erityisesti lähdekoodinsa, mikä on Kiinassa mahdollista.

Sen vuoksi on tärkeää tietää ja tiedostaa keskeiset menettelytavat teollisoikeuksista Kiinassa.

Kiinalaiset sopimuskiemurat tunnetuksi

Vanhan sodankäynnin mestarin Sunzin viisas viesti vastustajan tuntemisen merkityksestä on edelleen olennainen myös nykypäivän Kiinan liiketoiminnassa. Jos sopimuskumppanin taustoja ei ole selvitetty, juhlallisestikin allekirjoitettu sopimus voi osoittautua mitättömäksi.

Vaikka miehen sana merkitys Kiinassa on edelleen voimassa, menestyvä liiketoiminta edellyttää sopimusprosessin tuntemusta.

Tietoliikennehaasteita Kiinan liiketoiminnassa

Yrityksen tietoturva voi altistua hyökkäykselle mistäpäin tahansa, myös Kiinan suunnalta. Jos edes sähköpostiliikennettä ei ole osattu suojata, kriittinen tieto joutuu todennäköisesti ajan myötä tuntemattomien saataville ja saattaa päätyä kilpailijoille kaupattavaksi.

Ymmärrys siitä, milloin yrityksen viestintä Kiinassa on turvassa ja miten siihen tilanteeseen voidaan päästä, auttaa yrityksen johtoa nukkumaan yönsä rauhassa.

Paneudu tarkemmin

Lisää aiheesta Fintran Kiinan viennin käytännöt -koulutuksessa »

Pysy ajantasalla
Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla Management Institute of Finland MIF Oy:n uutiskirjeen kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista seminaareista ja mielenkiintoisia blogikirjoituksia. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 1–2 kertaa kuussa – sen tilaus on maksutonta, ja voit perua sen koska tahansa kirjeen lopussa olevasta linkistä.

Tilaa uutiskirje