Koulutukset ja valmennukset
Ammattitaitoinen henkilöstön kehittäminen varmistaa työyhteisön energian hyödyntämisen ja kehittämisen. Meiltä löydät keinot tähän!

Henkilöstön kehittäminen

Henkilöstön kehittäminen on kilpailuedun luoja ja siksi avainasemassa organisaation tulevaisuuden menestyksen tekijänä. Mitä enemmän työelämä ja organisaatioiden toimintaympäristöt muuttuvat, sitä tärkeämmäksi nousee jatkuva henkilöstön osaamisen kehittäminen. Ilman jatkuvaa oppimista, sekä organisaation tukemaa että itsenäistä oppimista, organisaation kyky muuttua ja vastata asiakashaasteisiin näivettyy. Tästä johtuen henkilöstön kehittäminen onkin muuttunut normaalista tukifunktiosta strategiseksi kilpailuedun mahdollistajaksi.

Usein henkilöstön kehittämisfunktiota katsotaan organisaatioissa yhtenä osana normaalia henkilöstöjohtamisen kokonaisuutta, johon kuuluvat myös henkilöstöhallinnon prosessit, palkanlaskenta, työterveydenhuolto, työhyvinvointi, urasuunnittelu ja rekrytointi. Henkilöstön kehittäminen on kuitenkin noussut yhä tärkeämpään arvoon, koska johto yhä useammin näkee kehittämisfunktion ja oppimisen tärkeyden.

Miksi henkilöstön kehittämisen kannattaa olla oma strategisesti johdettu kokonaisuutensa?

Organisaatioiden kilpailukyky on yhä enemmän kiinni henkilöstön osaamisesta ja erityisesti osaamisen jatkuvasta uudistumisesta. Kehittäminen ja oppiminen ovat asioita, joita organisaatioiden pitää pystyä johtamaan koordinoidusti. Henkilöstön kehittäminen onkin muuttunut yhä enemmän koulutusten järjestäjästä henkilöstön oppimiskyvykkyyden varmistajaksi ja johtajaksi. Yhä isompi osa organisaation oppimisesta tulee palvella strategisen kyvykkyyden kehittämistä.

Henkilöstön kehittäminen on myös sanana vähän vanhentunut. Sanaparilla on helposti konnotaatio ylhäältä alaspäin tapahtuvalla toiminnalla. Modernissa henkilöstön kehittämisessä on kyse enemmän jatkuvan oppimisen ja kehittymisen rakenteiden ja prosessien luomisesta, jotka lähtevät henkilöstöstä itsestään.

Ajankohtaiset teemat henkilöstön kehittämisessä

Henkilöstön kehittämisen teemat ovat samat kuin organisaatioiden kehittämisen teemat. Henkilöstön kehittäminen on kilpailuedun aihioiden tunnistamista ja luomista. Siksi tällä hetkellä ajankohtaiset henkilöstön kehittämisen aihealueet ovat hyvin samankaltaiset organisaatioiden strategisten haasteiden kanssa. Toiminnan digitalisoituminen, osaamisen disruptiot, kestävä kehitys, uudet tavat tehdä työtä ym. ovat kehittämisen osalta aiheita, jotka ovat miltei jokaisen kehittämisen ammattilaisen asialistalla. Vastaavasti johdon suuntaan henkilöstön kehittämisen ammattilaisilla on haasteena organisaation oppimisen tulosten todentaminen talouden kielelle. Henkilöstön kehittämisen ammattilaisten pitää kyetä tuottamaan näkyväksi linkki henkilöstön osaamisen kehittymisen ja yrityksen kilpailuedun todentumisen välille.

Henkilöstön kehittämisen tulevaisuus

Työn tekemisen muuttuessa yhä enemmän asiantuntijuutta ja luovuutta vaativaan suuntaan, kyky pitää henkilöstö osaavana, motivoituneena ja tuottavana muuttuu yhä tärkeämmäksi. Tämä on perussyy miksi henkilöstön kehittäminen on tulevaisuudessa erittäin tärkeää. Jatkuva uudistuminen on lähtökohtaisesti erittäin iso haaste jokaiselle työntekijälle. Harva meistä jaksaa aktiivisesti ja itsenäisesti jatkuvasti kehittyä. Siksi tuen ja kehittymisen rakenteiden on oltava olemassa ja kunnossa organisaatioissa. Jatkuva kova kilpailu tuo mukanaan sen, että jos henkilöstö ei uudistu, ei organisaatio myöskään menesty.

Lue lisää esimieskoulutuksen tärkeydestä ja kehitä itseäsi henkilöstön kehittäjänä osallistumalla monipuolisiin koulutuksiimme!

Pysy ajantasalla
Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla Management Institute of Finland MIF Oy:n uutiskirjeen kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista seminaareista ja mielenkiintoisia blogikirjoituksia. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 1–2 kertaa kuussa – sen tilaus on maksutonta, ja voit perua sen koska tahansa kirjeen lopussa olevasta linkistä.

Tilaa uutiskirje