Viestintäkoulutus

Onnittelupuheesta tulosjulkistukseen – esiintymisen konteksteilla on väliä!

Julkaistu 31.05.2019

Harva mieleenpainuva puhe (tai blogikirjoitus) alkaa sanoilla ”jo muinaiset kreikkalaiset”. Kuitenkin jo muinaiset kreikkalaiset tiedostivat puheen voiman, hioivat esiintymistään ja kehittivät teorioita vaikuttavasta puhumisesta. Puhetaito ja retoriikka eivät turhaan ole olleet ihmisten mielenkiinnon kohteena, sillä kyseessä on a) opittavissa oleva taito, joka b) voi ratkaista kaupat, kilpailun tai jopa kohtalon.

Puhelahjoja ei jaeta geenilotossa tai synnytyskanavassa. ”Puhelahjat” ovat muun muassa sosiaalisten havaintojen tekemisen taitoa, sisällön rakentamisen taitoa, vaikutelmien hallintataitoa, sanattoman viestinnän kontrollitaitoa ja vuorovaikutustaitoa. Teknologian kehitys ja tapamme hyödyntää sitä edellyttävät myös esiintymistaitojen mukauttamista eri kanavien ominaispiirteisiin. Esiintymisen kanaviksi luetaan perinteisten radion ja television lisäksi muun muassa Snapchat, YouTube sekä verkkoalustat, joissa webinaareja, podcasteja tai vaikkapa verkko-CV:tä hyödynnetään. Puhujan on hyvä tiedostaa, että esimerkiksi radiohaastattelussa huomio kiinnityy erityisesti äänenkäytön ilmaisuvoimaan, kun taas audiovisuaalisessa mediassa ilmeet ja eleet korostuvat.

Tähtipuhujat haluavat tehdä priimaa

Kun haluat vahvistaa osaamistasi, anna ajatusta seuraaville seikoille: miten tulkitset kontekstien vaatimuksia ja kuinka sovitat viestinnän kontekstien synnyttämiin odotuksiin. Kontekstit eivät nimittäin rajoitu pelkästään konkreettisiin tiloihin tai viestintäkanaviin. Konteksteja ovat myös ihmisten kuuntelua ja tulkintaa suuntaavat sosiaaliset, poliittiset tai historialliset käsitykset ja kokemukset, joiden ajalliseen kehykseen sanomasi asettuu. Havainnollistan. Konteksti jää huomiotta, kun jääkiekkolegenda nousee vastaanottamaan palkintoa ja kommentoi: ”Odotin kyllä, että joku kaunis nainen olisi ojentanut tämän palkinnon.” Vaikka puhuja ei tarkoittaisi aiheuttaa pahennusta, viesti asettuu yleisön kuuntelussa ajalliseen kontekstiin; vuonna 2019 #metoo ja tasa-arvokysymykset keskustelevat kuulijan mielessä puhujan sanojen kanssa. Kevennys ei osu maaliin.

Valtiolliset lahjat ovat puolestaan hyvä esimerkki siitä, miten lahjan antamaa viestiä sovitetaan historialliseen kontekstiin, suhdekontekstiin ja poliittiseen kontekstiin. Sama on syytä tehdä puheen sisällölle. Kulttuurien välisissä kohtaamisissa kannattaa huomioida esiintymiselle kyseisessä kontekstissa annettu arvo ja puhujan rooli. Kuka tyypillisesti saa puhevaltaa ja miten sitä tässä kontekstissa käytetään? Kontekstin huomioimisella voi voittaa paljon. Kun esityksesi esimerkit ovat samaistuttavia ja viittaat taitavasti edelliseen puhujaan, syventää se sisältösi ymmärtämistä, synnyttää positiivisen vaikutelman ja luo puhetilaisuudesta kokonaisuutena ehjän.

Taitojen hiomista tarjolla

Kuinka voit huomioida kontekstit puheen suunnittelussa? Olennaista on terävä kuulija-analyysi. Analyysiin on lisäksi tärkeä ulottaa kuulijaempatiaa: millaiset asiat voivat tulla tulkituiksi eri tavalla kuin tarkoitat? Sosiaalisissa suhteissa tätä kutsutaan tahdikkuudeksi.

Vaikka julkisen puhumisen taidot ovat opeteltavissa, opitaan niitä eri tavalla kuin ajamaan pyörällä. Puheen tavoitteet ja ihanteet muuttuvat ajassa, siksi esiintymistaitoja kannattaa siis kartuttaa analyyttisesti havainnoimalla ja säännöllisellä, ohjatulla harjoittelulla. Jos haluat kehittää julkisen puhumisen taitojasi, osallistu Haluatko tähtipuhujaksi? -valmennukseen. Kun haluat lisätä esiintymisvarmuutta vieraalla kielellä ja eri kulttuurien kohtaamistilanteissa, hyödyt Esiintymisvarmuutta englanniksi -valmennuksestani. Koulutan muinaisella viisaudella, nykyaikaisilla metodeilla, kotimaisella asiantuntemuksella ja kansainvälisellä kokemuksella!

Kirjoittaja Ira Virtanen on Inforin esiintymistaitojen valmentaja. Katso myös Ira Virtasen ja Laura Sarparannan webinaaritallenne ”Voiko vaikutelmia hallita ja karismaa kasvattaa? Näkökulmia kohti vakuuttavaa esiintymistä”.

Lataa täältä Inforin maksuton Matkaopas esiintyjille.

Muita liittyviä sisältöjämme

Blogi

Webinaarit

Ajankohtaista

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa

Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista webinaareista ja oppaista sekä mielenkiintoisista blogikirjoituksista. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 2–4 kertaa kuussa.