Vakuuttavat työelämän tutkinnot

Hyvät Sote-uutiset

Tässä blogissa seurataan Lean Mastereitten matkaa sisäisiksi kehittäjiksi.  Matkasta tulee vaiherikas. Kehittäminen ja uuden oppiminen on toisinaan vaativaa ja vaikeaa. Aina eivät kollegat tue kehittämistä, ja joskus johtokin voi epäillä kehittämistyön tarpeellisuutta. Kaikesta huolimatta matkaan lähdetään innostuneella mielellä.

ammattitutkinnot kehittäjän matka

Lean Master – matka organisaation sisäiseksi kehittäjäksi

1/2019

Ensimmäisenä Lean Master -päivänä ryhmä tutustuu toisiinsa ja valmennuksen prosessiin. Vähitellen alkaa valjeta, mihin on tullut sitouduttua. Toisia kauhistuttaa ja toisilla innostus kasvaa entisestään. Ideoita omasta kehittämisprojektista pyörii päässä ja osallistujien innostuneessa keskustelussa.

Mitä tänään opiskellaan?

”Miksi esittäydytään, tämähän on koulutus? Eikö se ole turhaa ajan haaskausta? Haluan heti töihin”, joku miettii. Lean Masterit kulkevat kuitenkin yhdessä ainakin seuraavan vuoden, ja ryhmän tuki on yksi tärkeimmistä voimavaroista yhteisessä opiskelussa. Mitä nopeammin osallistujat tutustuvat toisiinsa, sitä nopeammin yhteistyöverkosto lähtee toimimaan.

Ilman yhteistyötä ja tutustumista saattaisi useampi osallistuja lähteä toisistaan tietämättä kehittämään samaa asiaa. Verkoston hyödyntäminen ei olisi parhaimmillaan.

Ideoita ja huomioita päivän aikana

”Mitä tuo kehittämisprojekti tarkoittaa?” Jokainen Lean Master suunnittelee ja toteuttaa kehittämisprojektin omassa työyhteisössään. Lisäksi jo alussa aloitetaan pienten kehittämistehtävien tekeminen. Koko valmennuksen ajan Lean Master tekee käytännön kehittämistyötä omassa työyhteisössään. Tämä pohdituttaa. Toisilla on selkeät projektit jo suunnitteilla. Toisilla on vaikeuksia löytää mitään kehitettävää. Mitä se voisi olla?

Ryhmä pohtii yhdessä, että pitää osata arvioida, mitkä ovat merkittäviä kehittämistehtäviä juuri nyt. Kehittämisprojektin pitää olla ihmisen kokoinen, ei liian iso. Näin saadaan vietyä kehittäminen arjen käytäntöön, siis se kuuluisa jalkauttaminen onnistuu.

Seuraavassa ryhmätyössä pohditaan: ”Kahdessa kehittämisryhmästä toisella on erinomaiset tulokset tai toinen ryhmä, jolla tulokset ovat pettymys. Mistä tulos johtuu, vastauksia löytyi paljon.” Ryhmät tuottivat tuloksia: ”Opiskelijan sitoutuminen kehittämiseen vaikuttaa ja samoin johdon sitoutuminen. Ryhmän henki ja ryhmädynamiikka vaikuttavat onnistumiseen paljon. Toisten kuunteleminen on Lean Mastereitten mielestä tärkeää. ”

Mitä tästä eteenpäin?

Miten kaikki elämän osa-alueet saadaan yhteen sovitettua, kun nytkin on kiire työssä? Tulevat Lean Masterit luovat yhteisiä pelisääntöjä: koulutus on osa työtä ja tehdään työpaikalla, siis jatkuva oppiminen toteutuu käytännössä. Aikataulutetaan kalenteriin kehittämiseen liittyvät työt. Perfektionismi unohdetaan: tehdään kokeiluja, korjataan, otetaan käyttöön. Ei odotella parempaa hetkeä vaan tehdään nyt. Miten saadaan mahdollisimman suuri hyöty koulutuksen aikana? Esiin nousi idea sisäisestä sparrauksesta – kehittämisideat pitää saada esille ja opintoryhmä toimii tukena toistensa kehittämistyössä. Niinpä päätettiin WhatsApp-ryhmän perustamisesta.

Innostunut puheensorina täyttää huoneen. Jäädään odottelemaan seuraavaa tapaamista, jolloin pohditaan ihmisten erilaisuutta ja suhtautumista kehittämiseen.

MIF asiantuntija Ritva Ranta apunasi

Ritva Ranta

Kehittämispäällikkö
Lähetä sähköpostia
Pysy ajantasalla
Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla Management Institute of Finland MIF Oy:n uutiskirjeen kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista seminaareista ja mielenkiintoisia blogikirjoituksia. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 1–2 kertaa kuussa – sen tilaus on maksutonta, ja voit perua sen koska tahansa kirjeen lopussa olevasta linkistä.

Tilaa uutiskirje