Parempaa vähemmällä: turhuudet pois sote-alalta

Poliitikkojen päätöksenteko takkuaa, mutta tulevan sote-uudistuksen pääperiaatteet lienevät jo selvät. Halutaan parempaa vähemmällä. Vaikka vellova epävarmuus on monelle rasite, rohkeimmat toimijat käyttävät odotusajan hyväkseen ja tarkastelevat nyt kriittisesti omia toimintatapojaan. Näin ollaan toimittu myös Kymenlaaksossa, jossa Lean-kehys taipuu asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi sosiaali- ja terveyspalveluissa. Lean on ajattelumalli, joka keskittyy seitsemän eri turhuuden poistamiseen. Tavoitteena ovat aina entistä tyytyväisempi asiakas, pienemmät toimintakustannukset ja parempi laatu.

parempaa-vahemmalla-turhuudet-pois-sote-alalta-mif-photo-by-daan-stevens

“Leanin avulla silmät ovat auenneet hukan löytämiselle lähes joka prosessista”, kommentoi Tommi Reiman. Hänet on hiljattain nimetty ikäihmisten palvelujen muutosagentiksi Kymenlaakson maakuntaan. Reiman kertoo soveltavansa lean-menetelmää myös kokonaan uusien toimintamallien muodostamisessa.

Reiman sekä Pohjois-Kymen sairaalan apulaisosastonhoitaja Teija Lemmetti ovat olleet avainasemassa omien yksiköidensä palveluprosessien kehittämisessä. MIFin Sote Lean Master -koulutuksen yhteydessä he toteuttivat kehittämisprojektin, jonka kohteeksi valikoitui Kouvolan terveysaseman vuodeosaston sekä ikäihmisten kotiutusyksikön välinen prosessi. Kehittämisprojektissa ajatuksena oli yksiköiden sisäisten työprosessien lisäksi kehittää myös sosiaali- ja terveydenhuollon välistä yhteistyötä asiakasnäkökulmasta.

“Isona tavoitteena oli tehostaa ikäihmisten kotiutumisia eri sote-yksiköistä. Kokonaisuuteen liittyi kymmeniä yksiköitä ja satoja työntekijöitä. Kaikkea ei olisi voinut millään korjata kerralla, joten päädyimme keskittymään pienemmän osaprosessin kehittämiseen”, Lemmetti kertoo. He järjestivät Reimanin kanssa kolme työpajaa moniammatilliselle sote-toimijoiden joukolle. Työpajojen aikana osallistujat pääsivät pureutumaan omiin työprosesseihin ja ongelmien syihin. Tuloksena löytyi konkreettisia kehittämiskohteita, ja tietoa on hyödynnetty aina maakuntatasolla asti.

Tärkeintä on palveluiden tasalaatuisuus

Yksi tärkein onnistumisen mittari sosiaali- ja terveydenhuollossa on palveluiden tasalaatuisuus. Hoidon taso ei saa vaihdella sen mukaan, kuka on vuorossa tai millä päällä vastaanottava ammattilainen sattuu olemaan.

“Havaitsimme, että asiakkaiden terveyttä, toimintakykyä ja tilannetta ei arvioida samoin kriteerein kaikissa kotiutuksiin kytköksissä olevissa yksiköissä”, toteaa Lemmetti kehittämisprojektin tuloksista.

Toinen merkittävä parannuskohde löytyi potilastiedoista. Lemmetti ja Reiman huomasivat, että asiakkaan tilanteeseen liittyvät tiedot eivät seuraa täydellisinä siirtyessä hoitoyksiköstä toiseen. Jo pelkästään näihin pureutumalla voidaan tarjota asiakkaille merkittävästi parempaa hoitoa.

“Pienien asioiden muuttaminen tuottaa pidemmällä aikavälillä isompia hyötyjä ja säästöjä”, kommentoi Lemmetti. Pieniä parannuksia pystyy aina tekemään, ja samalla kasvaa henkilökunnan motivaatio oman työn kehittämiseen.

MIFin Sote Lean Master -ohjelma antaa uutta näkökulmaa toiminnan kehittämiseen ja opettaa soveltamaan kehittämisessä tarvittavia menetelmiä ja työkaluja. Kehitysohjelma soveltuu yksityisen ja julkisen puolen sote-organisaatioissa työskenteleville. Erittäin suositussa Sote Lean Master -ohjelmassa on tällä hetkellä yli 300 osallistujaa ympäri Suomen. Katso lisätiedot ja tulevat kurssiajat ja -paikkakunnat >>

Teksti: Adèle Couavoux

Haastateltavina:

apulaisosastonhoitaja-Teija-Lemmetti-MIF-SOTE-Lean-Master-osallistujaTeija Lemmetti
apulaisosastonhoitaja
Pohjois-Kymen sairaala

 

 

 

ikaihmisten-palvelujen-muutosagentti-Tommi Reiman-MIF-SOTE-Lean-Master-osallistuja
Tommi Reiman
ikäihmisten palvelujen muutosagentti
Kymenlaakson maakunta

Lisää ajankohtaisia SOTE-kirjoituksia:

Kehittämistyö vaatii sitoutuneen henkilöstön

Sote-alan prosessit uudistuvat Lean-menetelmällä

SOTE-uudistuksiin varaudutaan yli toimialarajojen

 

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone