Toimiva logistinen kokonaisketju – yrityksen tärkeä menestystekijä!

Suomessa on valtavasti hyviä liikeideoita ja uusia tuotteita kansainvälisille markkinoille lanseerattavaksi. Tuotteeseen liittyvät innovaatiohankkeet ovat tärkeitä ja merkittäviä kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Näitä asioita yritysjohto myös tukee kustannuksia säästelemättä.

Talous, sopimukset ja logistiikka ovat tuotteen palveluelementtejä

Logistinen kokonaisketju: tuotetta ympäröivät toiminnot Menestys kulminoituu tuotetta ympäröiviin tekijöihin ja toimenpiteisiin. Sudenkuoppia on paljon ja vaikutukset merkittäviä: ylimääräisiä kustannuksia, asiakaslupauksen pettämistä, kyseenalaista mainetta. Parhaimmillaan näiden välillä voi kuitenkin valita: päästääkö kaupan katteet miinukselle mieluummin kuin pettää asiakkaan odotukset.

Asiakaslupauksen pitäminen voi siis tulla kalliiksi, jos myynnin ja tukifunktioiden rajapintoja ei mietitä samalla tarmolla kuin tuotteen ominaisuuksiakin. Tuotetta ympäröivät funktiot ja toimenpiteet ovat asiakkaan näkökulmasta osa tuotetta, sen palveluelementtejä. Ne ovat laadukkata silloin, kun niitä ei edes huomaa.

Uusien ratkaisujen, toimintatapojen ja strategioiden toimiminen taataan parhaiten siten, että prosessit käydään koko joukolla yhdessä läpi. Kaikissa kehityshankkeissa olisi syytä olla yrityksen sisäisten eri funktioiden lisäksi mukana yhteistyökumppanit, joiden palvelut ja resurssit suunnitelmien läpiviemiseksi voivat olla merkittäviä.

Logistisen kokonaisketjun sudenkuoppia

Kansainvälistä kauppaa säädellään eri viranomaisten toimesta niin lähtö- kuin määrämaassakin. Esimerkiksi ICC:n Incotermsit ja maksuliikennesäännökset ohjeistavat eri metodien yksityiskohdissa. Ne tulisi sisällyttää myös omiin järjestelmiin, jolloin määräysten mukaiset käytännön asiat rullaavat arjessa.

Kaupan onnistumiseen vaikuttavat useat eri seikat, mm:

Tulli- ja veroviranomaisten vaatimukset

  • alv-asiat huomioitava jo tarjousta tehtäessä. Esimerkiksi EU-sopimuskumppanimaat voivat ostaa meillä tuotetut tavarat tullitta, Aasiassa tuotettuja eivät.
  • tullinimike: yritys on vastuussa nimikkeistä, vaikka tulliraportoinnit olisi siirretty huolintaliikkeille

Alkuperämaa

  • tuotteen alkuperän selvittäminen ja todistaminen on tärkeää
  • alkuperämaa vaikuttaa suoraan mm. hankinnan alveihin, tullimaksuihin yms.
  • Tullimaksut vaikuttavat puolestaan tuontiarvoon ja sitä kautta arvonlisäveroon

Toimitus ja saatavien turvaaminen

  • toimitusehdot, kuljetusvakuutus ja niiden karikot tulee olla selvillä
  • AEO-statusvaatimus yritykselle on yhä useammin kaupan ehto
  • maksuliikenteen suojausmenetelmät tulisi ottaa käyttöön. Maksuehtovaihtoehdot pitäisi voida tarkistaa vaikka kesken neuvottelun läppäriltä.

Blogi: logistisen kokonaisketjun sudenkuoppiaRajapintojen tarkistus osaksi prosesseja

Uusia tuotteita ja toimintamalleja varten tehdyt prosessit on syytä tarkistaa säännöllisesti. Kulkeeko tieto ja tiedetäänkö kollegan tiedontarpeesta? Miten jokin muutos tai uusi säännös vaikuttaa toimintatapoihin?

Tällä varmistetaan se, ettei enää kaupan solmimisen jälkeen käytetä aikaa ja energiaa riskien hallintaan. Temppuja ei tarvita, kun tarpeet ja mahdollisuudet on linjattu prosessien osiksi.

TERVETULOA päivittämään tietoja johonkin näistä koulutuksista:

Pirjo Leino kouluttaa MIFissä kansainvälisiin toimituksiin liittyviä asioita, viennin käytäntöjä

Pirjo Leino

Kirjoittajalla on 35 vuoden käytännön kokemus suomalaisyritysten kansainvälisen kaupan prosessien ja käytäntöjen kehittämisestä

 

Sinua voi kiinnostaa myös

Pirjo leinon blogi: Kansainvälisen kaupan ALV on myynnin ja johdon asia >>

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone