Vaikuttava viestintä

Kriisiviestintäsuunnitelma – Miten se tehdään? [Lataa ohje]

Onko haasteenasi kriisiviestintäsuunnitelman laatiminen tai päivittäminen? Nappaa Inforilta professori Elisa Juholinin vinkit suunnitelman tekoon.

Kriisiviestintäsuunnitelma Communicare Infor

Professori Elisa Juholinin kirjoittamassa Communicare! Viestinnän tekijän käsikirjassa (Infor, 2017) on luku kriisiviestinnästä. Hän antaa siinä neuvoja ja vinkkejä esimerkiksi kriisiviestintäsuunnitelman tekoon. Alla listaa Juholinin ehdottamista asioista, joita kriisiviestintäsuunnitelmaan sisällytetään.

Kriisiviestintäsuunnitelman elementtejä

 Varautuminen

1. Kriisityypit, joita organisaatio saattaa kohdata
2. Viestinnän periaatteet
3. Kohde- ja sidosryhmät tärkeysjärjestyksessä (voi vaihdella eri kriiseissä)
4. Julkisuudet, mediat ja foorumit
5. Vastuut eriteltyinä eri henkilöille ja ryhmille
6. Yhteistyökumppanit erilaisissa kriiseissä

Toimiminen

7. Prosessi vaihe vaiheelta
8. Keinot ja toimintaohjeet

Tuki ja kehittäminen

9. Aineistot (missä saatavilla, kuka vastaa päivittämisestä)
10. Valmennus, koulutus ja harjoittelu

Yllä listatut kriisiviestinnän elementit on kuvattu esimerkkien kera Communicaressa ja ladattavassa kriisiviestinnän suunnittelijan ohjeessa. Ohje sisältää myös muuta hyödyllistä tietoa kriisiviestinnän kehittäjälle, kuten neuvoja kriisiviestinnän prosessin jäsentämiseen ja ensi toimenpiteiden suunnitteluun.

Lataa maksuton kriisiviestinnän suunnittelijan ohje täältä.

Pysy ajantasalla
Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla Management Institute of Finland MIF Oy:n uutiskirjeen kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista seminaareista ja mielenkiintoisia blogikirjoituksia. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 1–2 kertaa kuussa – sen tilaus on maksutonta, ja voit perua sen koska tahansa kirjeen lopussa olevasta linkistä.

Tilaa uutiskirje