Arvokas asiantuntijuus, Vaikuttava viestintä

Viestintäkonsultin koulutusohjelma

Aloitus: 13.2.2020 - 24.3.2020 / Paikka: Helsinki

Kehity viestintäkonsultin ydintaidoissa: konsultatiivisissa menetelmissä, työpajojen vetäjänä sekä viestintäpalveluiden myynnissä ja hinnoittelussa.

Aloitus: 13.2.2020 - 24.3.2020
Paikka: Helsinki

Kenelle Viestintäkonsultin koulutusohjelma sopii?

Viestintäkonsultin koulutusohjelma sopii sinulle, joka toimit vastuullisessa viestintäkonsultin tehtävässä tai olet siirtymässä sellaiseen.

MTL

Infor toteuttaa tämän koulutusohjelman yhteistyössä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL:n kanssa.

 

Viestintäkonsultin koulutusohjelman lähipäivät

Koulutusohjelmassa keskitytään neljään viestintäkonsultin työn keskeiseen osa-alueeseen napakalla otteella. Niiden teemat ja ajankohdat ovat seuraavat:

  • Moduuli 1: Konsultatiiviset menetelmät, to 13.2.2020 klo 9–12
  • Moduuli 2: Työpajatyöskentelyn ohjaaminen, ti 25.2.2020 klo 9–12
  • Moduuli 3: Viestintäkonsultin myyntitaidot, to 12.3.2020 klo 8.30–12.30
  • Moduuli 4: Arvopohjainen hinnoittelu, ti 24.3.2020 klo 9–12

Lähipäivät pidetään Helsingissä Töölönlahden koulutuskampuksella osoitteessa Mannerheimintie 15. Aamukahvia on tarjolla aina puoli tuntia ennen koulutuksen alkua.

Viestintäkonsultin koulutusohjelman sisällöt

1. Moduuli: Konsultatiiviset menetelmät

Konsultatiivinen työskentely asiakasrajapinnassa

  • Viestintäkonsultin roolin kirkastaminen – vastuut ja valtuudet
  • Mitä viestintäkonsultilta odotetaan?
  • Konsultin intuitio – voiko siihen luottaa?
  • Asiakkaan odotusten hallinta – oletukset ja itsestäänselvyydet esiin

Konsultatiiviset työskentelytavat: työvälineiden kirkastaminen

  • Aktiivinen kysymystekniikka – kysyminen on kuuntelemista
  • Katalysoivat, haastavat ja diagnosoivat kysymykset
  • Aktiivisuus ja näkemyksellisyys – mitä ja milloin?
  • Ideointi, innostaminen ja sitouttaminen
  • Positiivinen asiakaspuhe – missä on onnistuttu, fokus yhteisiin onnistumisiin

Teemoja työstetään case-tilanteiden ja esimerkkien avulla.

2. Moduuli: Työpajatyöskentelyn ohjaaminen

Kuulijasta toimijaksi – Työpajatyöskentelyn ohjaaminen

  • Miksi ja milloin työpajatyöskentelyä kannattaa käyttää?
  • Osallistaminen mahdollistaa sitoutumisen
  • Sisällön ja toimintatapojen tasapaino
  • Työpajan ryhmän dynamiikka – kuinka huomioit erilaiset toimijat?

 Asiantuntijakeskustelun ohjaaminen toiminnallisilla menetelmillä

  • Tunnista tilanteet tavoite – mitä odotat osallistujilta?
  • Tunnista oma roolisi – esiintyjä/valmentaja/fasilitaattori
  • Valitse tavoitteen mukainen tekniikka
  • Aktivoinnin menetelmiä: ideointia, ajatustenvaihtoa, prosessimalleja, pariporinoita

 Työpajan hyöty esille

  • Varmista jälkihoito
  • Tee jatkosuunnitelma, jaa vastuut, muista tarkistuspisteet
  • Reflektoi tuloksia

Fasilitaattorin työkaluja: menetelmäpankkia, kokemuksia ja reflektointia

Koulutuksessa tarkastellaan ja harjoitellaan erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja pohditaan niiden hyödyntämistä työpajatilanteissa.

3. Moduuli: Viestintäkonsultin myyntitaidot

Viestintäpalveluiden tuloksekas myyminen

  • Oman ainutlaatuisen lisäarvon kirkastaminen omassa ja potentiaalisen asiakkaan ajatuksissa
  • Asemoituminen erittäin kilpailluilla markkinoilla ja juuri oikeisiin asiakkaisiin vaikuttaminen
  • Miten sinulta onnistuu myynnin ABC – Always Be Closing, eli miten yhdistät rohkeuden ja tilannetajun?

Asiantuntijapalvelujen tehokas myynti & Social Selling

  • Miten digitaalisuus on muuttanut asiakkaan ostoprosessia?
  • Mitä on asiantuntijuus tulevaisuudessa ja miten sinun pitäisi muuttua?
  • Sosiaalisen myynnin filosofia
  • Social Selling käytännössä – asiantuntijabrändin konkreettinen kehittäminen, verkoston rakentaminen ja prospektointi

Myyntityön suunnittelu ja tavoitteellisuus

  • Oman myyntityön suunnittelu, toteutus ja johtaminen
  • Mittaaminen ja analytiikka

4. Moduuli: Arvopohjainen hinnoittelu

Asiakasta kiinnostaa tuotteen/palvelun arvo, ei halvin hinta

  • Miten hinta vaikuttaa viestintäpalveluiden positiontiin? Entä segmentointiin?
  • Vältä ohjaamasta asiakasta hintakeskeiseksi

Asiakkaan referenssihinta ja hinnan ankkurointi

  • Ostaja vertaa esittämääsi hintaa referenssihintaan
  • Asiakkaan hintamielikuvaan vaikuttaminen
  • Hinnan esittäminen ja pitäminen myyntineuvotteluissa

Hyödyt ja tavoitteet

Koulutusohjelmassa kehität valmiuksiasi toimia vaativissa viestintäkonsultin tehtävissä:

  • Kehität valmiuksiasi kaivaa esiin asiakkaittesi kannalta kriittisiä ja oleellisia haasteita, joiden ratkaiseminen vie asiakkaittesi tilannetta eteenpäin
  • Kehität taitojasi käyttää konsultatiivisia menetelmiä asiakkaittesi ongelmien ratkaisemisessa
  • Tiedostat, milloin fasilitoitu työpajatyöskentely on oikea tapa viedä asioita eteenpäin
  • Kehityt työpajan suunnittelussa ja ohjaajana
  • Saat näkemystä ja ideoita viestintäpalveluiden myyntiin ja positiivisen imun synnyttämiseen
  • Saat uusia oppeja viestintäpalvelujen kannattavaan hinnoitteluun

Jokainen moduuli koostuu pienryhmäkoulutuksesta sekä napakasta koulutusmateriaalista. Lisäksi osallistuessasi koulutusohjelmaan saat Communicare! Viestinnän tekijän käsikirjan.

Hinta 1 690 (+ alv. 24 %)

Osallistumismaksu 1 690 € (+ alv. 24 %) sisältää koulutuksen, materiaalit, aamupalan ja taukotarjoilut Helsingin lähipäivissä sekä Infor Pro -klubin ensimmäisen vuoden jäsenmaksun ja jäsenedut.

Haluatko kysyä lisää tai tilata vastaavan koulutuksen organisaatiollesi?

Ota meihin yhteyttä!

Pysy ajantasalla
Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla Management Institute of Finland MIF Oy:n uutiskirjeen kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista seminaareista ja oppaista sekä mielenkiintoisista blogikirjoituksista. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 1–2 kertaa kuussa – sen tilaus on maksutonta, ja voit perua sen koska tahansa kirjeen lopussa olevasta linkistä.

Tilaa uutiskirje