Arvokas asiantuntijuus, Vaikuttava viestintä

Viestintäkonsultin koulutusohjelma

Paikka: Helsinki

Kehity viestintäkonsultin ydintaidoissa: konsultatiivisissa menetelmissä, työpajojen vetäjänä sekä viestintätoimistopalveluiden myynnissä ja hinnoittelussa.

Paikka: Helsinki

Kenelle Viestintäkonsultin koulutusohjelma on tarkoitettu?

Viestintäkonsultin koulutusohjelma sopii sinulle, joka toimit vastuullisessa viestintäkonsultin tehtävässä tai olet siirtymässä sellaiseen.

Viestintäkonsultin koulutusohjelman teemat ja ajankohdat

Koulutusohjelmassa keskitytään neljään viestintäkonsultin työn keskeiseen osa-alueeseen napakalla otteella. Niiden teemat ovat seuraavat:

  • Moduuli 1: Konsultatiiviset menetelmät
  • Moduuli 2: Työpajatyöskentelyn ohjaaminen
  • Moduuli 3: Viestintäkonsultin myyntitaidot
  • Moduuli 4: Arvopohjainen hinnoittelu

Koulutuksen sisältö

1. Moduuli: Konsultatiiviset menetelmät

Konsultatiivinen työskentely asiakasrajapinnassa

  • Viestintäkonsultin roolin kirkastaminen – vastuut ja valtuudet
  • Mitä viestintäkonsultilta odotetaan?
  • Konsultin intuitio – voiko siihen luottaa?
  • Asiakkaan odotusten hallinta – oletukset ja itsestäänselvyydet esiin

Konsultatiiviset työskentelytavat: työvälineiden kirkastaminen

  • Aktiivinen kysymystekniikka – kysyminen on kuuntelemista
  • Katalysoivat, haastavat ja diagnosoivat kysymykset
  • Aktiivisuus ja näkemyksellisyys – mitä ja milloin?
  • Ideointi, innostaminen ja sitouttaminen
  • Positiivinen asiakaspuhe – missä on onnistuttu, fokus yhteisiin onnistumisiin

Teemoja työstetään case-tilanteiden ja esimerkkien avulla.

2. Moduuli: Työpajatyöskentelyn ohjaaminen

Kuulijasta toimijaksi – Työpajatyöskentelyn ohjaaminen

  • Miksi ja milloin työpajatyöskentelyä kannattaa käyttää?
  • Osallistaminen mahdollistaa sitoutumisen
  • Sisällön ja toimintatapojen tasapaino
  • Työpajan ryhmän dynamiikka – kuinka huomioit erilaiset toimijat?

 Asiantuntijakeskustelun ohjaaminen toiminnallisilla menetelmillä

  • Tunnista tilanteet tavoite – mitä odotat osallistujilta?
  • Tunnista oma roolisi – esiintyjä/valmentaja/fasilitaattori
  • Valitse tavoitteen mukainen tekniikka
  • Aktivoinnin menetelmiä: ideointia, ajatustenvaihtoa, prosessimalleja, pariporinoita

 Työpajan hyöty esille

  • Varmista jälkihoito
  • Tee jatkosuunnitelma, jaa vastuut, muista tarkistuspisteet
  • Reflektoi tuloksia

Fasilitaattorin työkaluja: menetelmäpankkia, kokemuksia ja reflektointia

Koulutuksessa tarkastellaan ja harjoitellaan erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja pohditaan niiden hyödyntämistä työpajatilanteissa.

3. Moduuli: Viestintäkonsultin myyntitaidot

Asiantuntijapalvelujen tehokas myynti digiaikana

  • Miten digitaalisuus on muuttanut asiakkaan ostoprosessia?
  • Prospektointi, eli mistä ja miten saat uusia liidejä?
  • Social Selling – asiantuntijabrändin kehittäminen, verkostoituminen ja asiakkaan lämmittäminen verkossa

Myyntityön suunnittelu ja toteutus

  • Myyntikeskustelujen ja -tapaamisten valmistelu ja toteutus
  • Oman myyntityön suunnittelu ja toteutus – online ja offline
  • Vinkit voittavaan myyntiin

4. Moduuli: Arvopohjainen hinnoittelu

Asiakasta kiinnostaa tuotteen/palvelun arvo, ei halvin hinta

  • Miten hinta vaikuttaa viestintäpalveluiden positiontiin? Entä segmentointiin?
  • Vältä ohjaamasta asiakasta hintakeskeiseksi

Asiakkaan referenssihinta ja hinnan ankkurointi

  • Ostaja vertaa esittämääsi hintaa referenssihintaan
  • Asiakkaan hintamielikuvaan vaikuttaminen
  • Hinnan esittäminen ja pitäminen myyntineuvotteluissa

Viestintäkonsultin koulutusohjelman hyödyt

Koulutusohjelmassa kehität valmiuksiasi toimia vaativissa konsultointitehtävissä:

  • Kehität valmiuksiasi kaivaa esiin asiakkaittesi kannalta kriittisiä ja oleellisia haasteita, joiden ratkaiseminen vie asiakkaittesi tilannetta eteenpäin
  • Kehität taitojasi käyttää konsultatiivisia menetelmiä asiakkaittesi ongelmien ratkaisemisessa
  • Tiedostat, milloin fasilitoitu työpajatyöskentely on oikea tapa viedä asioita eteenpäin
  • Kehityt työpajan suunnittelussa ja ohjaajana
  • Saat näkemystä ja ideoita viestintätoimistopalveluiden myyntiin
  • Saat uusia oppeja viestintätoimistopalvelujen kannattavaan hinnoitteluun

Jokainen moduuli koostuu pienryhmäkoulutuksesta sekä napakasta koulutusmateriaalista. Lisäksi osallistuessasi koulutusohjelmaan saat Communicare! Viestinnän tekijän käsikirjan.

Haluatko kysyä lisää tai tilata vastaavan koulutuksen organisaatiollesi?

Ota meihin yhteyttä!

Pysy ajantasalla
Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla Management Institute of Finland MIF Oy:n uutiskirjeen kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista seminaareista ja oppaista sekä mielenkiintoisista blogikirjoituksista. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 1–2 kertaa kuussa – sen tilaus on maksutonta, ja voit perua sen koska tahansa kirjeen lopussa olevasta linkistä.

Tilaa uutiskirje