search login
Arvokas asiantuntijuus, Vaikuttava viestintä

Konsultin koulutusohjelma

Aloitus: 21.5.2019-27.5.2019 klo 9.00–16.00 / Paikka: Helsinki

Kehity vaativissa konsultointitehtävissä: sparraajana, työpajan vetäjänä, fasilitaattorina ja kouluttajana. Nappaa myös uudet opit asiantuntijapalveluiden myyntiin digiaikana.

Aloitus: 21.5.2019-27.5.2019 klo 9.00–16.00
Paikka: Helsinki

Kenelle Konsultin koulutusohjelma on tarkoitettu?

Konsultin koulutusohjelma sopii sinulle, joka toimit vastuullisessa konsultin työssä

  1. asiantuntijapalveluja tarjoavan yhtiön palveluksessa
  2. itsenäisenä yrittäjänä tai
  3. sisäisenä konsulttina esimerkiksi HR:n tai työhyvinvoinnin tehtävissä.

Koulutus on juuri sinulle, joka haluat…

  • oppia osallistavia menetelmiä, joiden avulla ratkotaan asiakkaiden haasteita
  • uusia tuulia asiantuntijatyöhösi sekä asiantuntijapalvelujesi myyntiin ja markkinointiin.

Konsultin koulutusohjelman teemat ja ajankohdat

Koulutusohjelmassa keskitytään neljään konsultin työn keskeiseen osa-alueeseen napakalla otteella. Niiden teemat ja ajankohdat ovat seuraavat:

  1. Moduuli 1: Konsultatiiviset menetelmät, ti 21.5.2019 klo 9–12
  2. Moduuli 2: Työpajatyöskentelyn ohjaaminen, ti 21.5.2019 klo 13–16
  3. Moduuli 3: Koulutustaidot, ma 27.5.2019 klo 9–12
  4. Moduuli 4: Konsultin myyntitaidot digiaikana, ma 27.5.2019 klo 13–16

Jokainen moduuli koostuu pienryhmäkoulutuksesta sekä napakasta koulutusmateriaalista.

Koulutuksen sisältö

1. Moduuli: Konsultatiiviset menetelmät

Konsultatiivinen työskentely asiakasrajapinnassa

  • Konsultin roolin kirkastaminen – vastuut ja valtuudet
  • Mitä konsultilta odotetaan?
  • Konsultin intuitio – voiko siihen luottaa?
  • Asiakkaan odotusten hallinta – oletukset ja itsestäänselvyydet esiin

Konsultatiiviset työskentelytavat: työvälineiden kirkastaminen

  • Aktiivinen kysymystekniikka – kysyminen on kuuntelemista
  • Katalysoivat, haastavat ja diagnosoivat kysymykset
  • Aktiivisuus ja näkemyksellisyys – mitä ja milloin?
  • Ideointi, innostaminen ja sitouttaminen
  • Positiivinen asiakaspuhe – missä on onnistuttu, fokus yhteisiin onnistumisiin

Teemoja työstetään case-tilanteiden ja esimerkkien avulla.

2. Moduuli: Työpajatyöskentelyn ohjaaminen

Kuulijasta toimijaksi – Työpajatyöskentelyn ohjaaminen

  • Miksi ja milloin työpajatyöskentelyä kannattaa käyttää?
  • Osallistaminen mahdollistaa sitoutumisen
  • Sisällön ja toimintatapojen tasapaino
  • Työpajan ryhmän dynamiikka – kuinka huomioit erilaiset toimijat?

 Asiantuntijakeskustelun ohjaaminen toiminnallisilla menetelmillä

  • Tunnista tilanteet tavoite – mitä odotat osallistujilta?
  • Tunnista oma roolisi – esiintyjä/valmentaja/fasilitaattori
  • Valitse tavoitteen mukainen tekniikka
  • Aktivoinnin menetelmiä: ideointia, ajatustenvaihtoa, prosessimalleja, pariporinoita

 Työpajan hyöty esille

  • Varmista jälkihoito
  • Tee jatkosuunnitelma, jaa vastuut, muista tarkistuspisteet
  • Reflektoi tuloksia

Fasilitaattorin työkaluja: menetelmäpankkia, kokemuksia ja reflektointia

Koulutuksessa tarkastellaan ja harjoitellaan erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja pohditaan niiden hyödyntämistä työpajatilanteissa.

3. Moduuli: Koulutustaidot

Aikuisten oppiminen: tee oppimisesta helpompaa (älä vaikeampaa)

  • Miksi kysymykseen ’miksi’ vastaaminen on aikuisen oppimisen lähtökohta?
  • Miten hyödynnät osallistujien omaa tietopohjaa ja miten varmistat yhteisen lähtökohdan ymmärrykselle?
  • Miten otat huomioon erilaiset tavat oppia ja teen oppimisesta helpompaa?

Koulutuksen suunnittelu: varmista tavoitteeseesi pääseminen

  • Mikä ero on esityksellä, koulutuksella ja valmennuksella?
  • Mikä on tavoitteesi – tietoihin, taitoihin vai asenteisiin vaikuttaminen?
  • Miten valitset tavoitteeseesi vievät menetelmät ja sisällöt?
  • Miten luot toimivan rakenteen koulutukselle?
  • Miten teet koulutuksesta aidosti interaktiivisen (virtuaalisestikin toteutettuna)?
  • Miten varmistat sekä ymmärryksen että oppimisen?

Koulutuksen toteutus: nauti oivalluksen ja oppimisen aikaansaamisesta

  • Miten luot hyvää ilmapiiriä ja motivaatiota?
  • Miten vaikutat osallistujien ryhmädynamiikkaan?
  • Miten vältät (turhan) kriittisyyden ja muutosvastarinnan?
  • Miten opit kouluttaessasi itsekin?

4. Moduuli: Konsultin myyntitaidot digiaikana

Asiantuntijapalvelujen tehokas myynti digiaikana

  • Miten digitaalisuus on muuttanut asiakkaan ostoprosessia?
  • Prospektointi, eli mistä ja miten saat uusia liidejä?
  • Social Selling – asiantuntijabrändin kehittäminen, verkostoituminen ja asiakkaan lämmittäminen verkossa

Myyntityön suunnittelu ja toteutus

  • Myyntikeskustelujen ja -tapaamisten valmistelu ja toteutus
  • Oman myyntityön suunnittelu ja toteutus – online ja offline
  • Vinkit voittavaan myyntiin

Konsultin koulutusohjelman hyödyt

Koulutusohjelmassa kehität valmiuksiasi toimia vaativissa konsultointitehtävissä:

  • Opit käyttämään konsultatiivisia menetelmiä tiedon ja osaamisen sparraamisessa
  • Saat valmiuksia tunnistaa asiakkaan kannalta kriittisiä ja oleellisia haasteita, joiden ratkaiseminen vie asiakkaasi tilannetta eteenpäin
  • Tiedostat, milloin fasilitoitu työpajatyöskentely on oikea tapa viedä asioita eteenpäin
  • Kokeilet erilaisia fasilitoinnin menetelmiä
  • Opit rakentamaan työpajan jäsenten tai koulutusryhmän luottamusta ja vastuuta
  • Opit, miten suunnittelet ja toteutat onnistuneen koulutustilaisuuden
  • Opit, millä tavoilla asiantuntijat tekevät tehokkaasti myyntiä digiaikana
  • Saat työkaluja asiantuntijapalvelujesi markkinointiin ja myyntiin

Hinta 1 690 € (+ alv. 24 %)

Koulutuksen hinta 1 690 € (+ alv. 24 %) sisältää koulutuksen, materiaalit, lounaat ja taukotarjoilut.

Haluatko kysyä lisää tai tilata vastaavan koulutuksen organisaatiollesi?

Ota meihin yhteyttä!

Pysy ajantasalla
Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla Management Institute of Finland MIF Oy:n uutiskirjeen kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista seminaareista ja mielenkiintoisia blogikirjoituksia. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 1–2 kertaa kuussa – sen tilaus on maksutonta, ja voit perua sen koska tahansa kirjeen lopussa olevasta linkistä.

Tilaa uutiskirje